Nieuwsbrief Augustus 2017

NIEUWSBRIEF 31 AUGUSTUS 2017
Het afgelopen half jaar is er veel gebeurd.
In de vorige nieuwsbrief gaf ik aan dat in februari de ambulance zou worden afgeleverd in Bullock Village.
En ja, dat is gebeurd. Uiteraard waren er even problemen. Een week voor ik zou vertrekken in januari, werden alle mensen die in Gambia waren, teruggehaald vanwege een negatief reisadvies (ROOD). Dit omdat de oude president Yammeh, ondanks eerdere toezeggingen, niet wilde vertrekken na zijn verkiezingsnederlaag en men grote problemen verwachtte.
Een aantal Afrikaanse presidenten hebben hem toch zover gekregen, om niet alleen op te stappen, maar na enkele weken ook te vertrekken (met meename van veel geld en goederen).  Een compromis dat veel mensenlevens heeft gespaard. Hierdoor was ik een van de eersten die na zijn vertrek begin februari weer in Gambia aankwam.  Het is nu afwachten of het met de nieuwe president  en zijn regering beter gaat. De eerste geluiden zijn positief, maar hij zal nog veel tijd nodig hebben om de puinhoop van zijn voorganger op te ruimen en ik hoop dat hij die krijgt.

De ambulance was i.v.m. de verkiezingen in oktober al verstuurd en stond bij een bevriend Gambiaan op de compound 'verstopt', waar hij veilig was.  Omdat hij een poos in de zinderende zon had gestaan, de NIEUWE accu er niet uitgehaald was, moest er een andere in. Gelukkig is er een garage, 'BLACK AND WHITE'  met een Nederlandse eigenaar (Capie) die ons daar fantastisch geholpen heeft. Niet alleen met een accu, maar ook met een paar andere kleine dingen die daar aan het licht kwamen. Hierdoor kon de ambulance succesvol afgeleverd worden en uiteindelijk in de speciaal hiervoor gebouwde garage gestald worden.
Ik werd als een koning ontvangen met de ambulance. En wat ben ik elke keer weer blij dat ik aangeef dat ze een 'uur' hebben om mij  'vreselijk veel te bedanken'!  Anders komt er geen eind meer aan.
 
Leuk dat ze mijn naam via Google hadden vertaald, want ik was niet Jack van Duijn, maar Jack Ven. 
De chauffeurs waren niet al te best, dus nog een poos met ze gereden en hen uitgelegd dat met een ambulance rijden niet hetzelfde is als gewoon rijden. Tevens aangegeven dat ze de eerste tijd niet met de 4w. drive mogen rijden. Dat zal ik ze de volgende keer leren. (Heb er zelf, juist hierom,  een eenvoudige opleiding in gehad) 
De ambulance in SABA stond er bij als een PLAATJE , in het roadbook hadden ze alles vermeld en de gebroken brancard was gerepareerd. Als blijk van waardering de chauffeur en zijn zoon ( 2de chauffeur)   een eigen opvallende jas en broek gegeven. Hij was zo trots als een pauw en wilde de broek niet even wegleggen om een foto te maken!  De verpleger van de kliniek die de supervisie heeft, kreeg  een verbandtrommel.

Elke keer blijkt dat er dingen anders gaan en dus langer duren. 
De ambulance in Kampasa is zo'n verhaal. De man waarmee ik altijd contact heb en me altijd informeert over de toestand van de auto, is eerst bij me geweest om te praten en af te spreken wanneer we er naartoe zouden gaan. 3!!! dagen heb ik op hem gewacht. Hij belde elke keer met een andere smoes en kwam de laatste keer zelfs zonder smoes gewoon niet meer opdagen. 
Helaas… Nu ga ik zèlf bij mijn volgende bezoek in december, nog èèn keer kijken hoe hij erbij staat en om evt. nieuwe afspraken dáár te maken zonder hem. Anders trek ik mijn handen er van af. Heel jammer, maar het is de ambulance die ik nog verzorgd heb voor de andere stichting, waar ik bij aangesloten was en ik me nog steeds verantwoordelijk voor voel.

Tijdens mijn verblijf heb ik natuurlijk weer nieuwe contacten gelegd waar ik een volgende keer weer mee verder kan. Verschillende mensen hebben me gevraagd om een ambulance voor hun ziekenhuis of kliniek. Van een van hen vond ik het verhaal erg schrijnend, maar ik kon er zelf door tijdgebrek (oorzaak: zie hierboven) daar niet meer naar toe. Een van de watchmen  van het appartementcomplex waar ik verbleef is met mijn fototoestel, een paar verbandtassen en kleding voor twee voetbalteams èn een aantal vragen smorgens vroeg vertrokken met  de bushtaxi. Hij heeft tot laat in de avond gereisd, de hele volgende dag gesprekken gevoerd en foto's gemaakt en 'savonds weer vertrokken en was net voordat ik weer zou vertrekken terug om mij te informeren.
Geweldige vent! En hij wilde alleen maar zijn reiskosten vergoed hebben.  Hij gaf me duidelijkheid over de noodzaak van een ambulance daar.
Tevens ben ik langs geweest bij 'Peace on Earth Foundation The Gambia', die zich bezig houdt met de gezondheidszorg in een afgelegen gebied. Ook zij willen graag een fatsoenlijke ambulance omdat de ambulance die ze hebben voor meer ellende zorgt dan dat hij rijdt. 

Verder zijn we in contact met een Nederlander in Senegal die in een  vreselijk arme streek daar helpt, waar zelfs vrijwel geen auto in de hele omtrek is, laat staan een ambulance. Hij wil er zelf óók geld in steken, maar kan natuurlijk niet alles.
 Ook hem willen we heel graag helpen. Maar dan met een goede 4wd ambulance waar ook gewoon mensen mee vervoerd kunnen worden. Want daar kan het niet zo zijn dat er een ambulance staat en er verder niets mee gedaan mag worden, terwijl men verder overal van verstoken is.  
Al met al reden genoeg om door te gaan met het verzorgen van ambulances die goed zijn voor het land, voor de mensen en vooral voor de kinderen.
We staan veel op allerlei jaarmarkten in de omgeving en ook daar krijgen we steeds meer bekendheid door.
De ene keer met een heel goede opbrengst, de andere keer  heel weinig. 
Sinds kort heeft zich een vrijwilliger bij ons aangesloten, die me vooral op de markten bijstaat en dat graag doet. Hij geeft mij de gelegenheid om eens bij de stand weg te lopen en met mensen in gesprek te gaan, zonder dat het collecteren (dus de inkomsten)dan stilligt.
Maar ook het opbouwen en afbreken gaat door hem soepeler.

We hebben er weer een paar fijne bedrijven bij gekregen die ons helpen. Echt geweldig en het geeft veel steun. Zo hebben we twee prachtige spandoeken gekregen , is er een bedrijf dat ons gaat helpen bij het zoeken naar een goede auto die geschikt is om om te bouwen en krijgen we (tegen een symbolische huur van  €1,= )een kantoorunit waarin we verbandmiddelen kunnen opslaan en sorteren. Dat is echt heel hard nodig want m'n kelder puilt uit.
Soms denk je een sponsor erbij te hebben, maar dan valt het weer tegen. Mensen beloven vaak heel veel, als je met ze in gesprek komt op de markten, maar ze vergeten zo snel, wat ze hebben toegezegd, terwijl wij denken dat we echt die hulp krijgen. Of je hebt ze verkeerd begrepen. jammer.

Auto's die omgebouwd kunnen worden zijn moeilijk te vinden en als je er een denkt te weten, valt hij òf vreselijk tegen òf hij is te duur en wil men niet zakken in prijs. Daarom kijken we nu tevens naar de Mercedes G 250. Een kant en klare ambulance die in verschillende legers zijn sporen reeds heeft verdiend en nog te koop staan bij verschillende dumphandelaren en soms bij garages. Helaas, deze handelaren vragen de hoofdprijs en zakken niet. (geen euro)
En dit terwijl we iemand hebben die voor ons de auto wil voorschieten als we een GOEDE vinden, zodat we niet hoeven wachten tot we voldoende geld hebben en er dàn misschien nèt geen te vinden is.

We staan nu, een half jaar na aflevering van de ambulance in Bullock village op bijna de helft van het benodigde bedrag voor de volgende. €7470,=,  een prachtig resultaat waar we best trost op zijn. 
Hopelijk kunnen we snel een volgende auto vinden, want dan kunnen we MET de volgende ambulance ons weer presenteren op de Hiltho beurs in Horst van 6 tot 11 oktober, waar we 3 jaar terug een fantastische opbrengst hadden.

Namens al die mensen in Afrika HARTELIJKE DANK VOOR JULLIE STEUN!
We hopen ook de komende tijd weer op jullie steun te kunnen rekenen.

Jack van Duijn,
voorzitter,
Stichting Wheels4Africa
Brouwersstraat 8
6051AA Maasbracht
tel. 06 23451265
info@wheels4africa.nl
iban: NL29 RBRB 0850056780 




Laatst bewerkt op 09/01/2018 21:41 door Webmaster.
Geupload op 01-09-2017 door Webmaster.