Wie zit er achter de stichting Wheels4Africa?


In 2005 werd Jack van Duijn door zijn zoon Wouter, geattendeerd op de problemen in Gambia. 
Wouter bracht in 2006 samen met 35 andere politiemensen 10 auto's en 15 motoren naar Gambia.

'Ik ging samen met Betty mijn vrouw, naar Gambia op vakantie om daar bij de aankomst van de Desert-Cops zoals deze groep agenten zich noemden, aanwezig te zijn'.


Ik kwam daar in een land terecht waar vrijwel aan alles een tekort is, vertelt Jack. Behalve dan aan schrootauto's, want daar bestaat het merendeel van het wagenpark uit.
Dit, met 'dank' aan de handel, maar vooral aan de verschillende initiatieven die vrijwel niets anders dan vaak totaal ongeschikte barrels naar het land gebracht hebben onder het mom van goede doelen.

Daarmee hebben ze Gambia en de landen er omheen opgezadeld ( en doen dat nog steeds) met nog meer schroot dan er al was.

De staat van de auto's en motoren de deze politiemannen en -vrouwen brachten, verschilden hemelsbreed van het daar aanwezige materiaal. Men was enorm blij met deze auto's en motoren. 
Ze waren dan ook heel hard nodig.


Jack besloot zich vervolgens in te gaan zetten voor GOED vervoer in West Afrika en Gambia in het bijzonder en dan vooral gericht op het vervoer ten bate van de volksgezondheid.

Dit eerst bij een andere stichting en in 2012 met een eigen stichting.
Hij wil open zijn w.b. de financiën en de werkwijze die Wheels4Africa er op na houdt.

'
We willen het geschonken en gedoneerde geld gebruiken voor hetgeen waarvoor het geschonken is'
En nèrgens anders voor!

Jack wil zijn 'passie', kennis en ervaring graag delen met anderen, die zich hier ook voor willen inzetten.

Dit door ondersteuning en adviseren over- en het zoeken naar geschikte voertuigen, de meest geschikte routes om veilig te rijden naar West Afrika, maar ook andere zaken die te maken hebben deze voertuigen en de mooie tocht er naartoe, of het verschepen. Van het zoeken van een voertuig tot de terugreis na het afleveren ervan.

Jaarlijks probeert hij de projecten te bezoeken om zo enig toezicht hierop te houden en eventuele problemen op te lossen. Verder gebruikt hij deze tijd door zich te informeren over nieuwe aanvragen van voertuigen en de plaatsen van stationering te bezoeken.